УРОК 10
Тема: Географічне положення Атлантичного океану, історія досліджень. Будова та рельєф дна.
Мета: поглибити й систематизувати знання про природу Світового океану та його дослідження; продовжити формувати навички визначати фізико-географічне положення Атлантичного океану, знаходити на карті основні об'єкти географічної номенклатури, порівнювати географічне положення Тихого та Атлантичного океанів; характеризувати етапи дослідження та особливості будови дна та рельєфу Атлантичного океану.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фізична карта світу, картосхема Атлантичного океану, портрети мандрівників та дослідників (X. Колумб, Ф. Маґеллан, Дж. Кук та ін.), атласи, підручники.
ЗМІСТ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учитель
День добрий, друзі, ще один урок
Прийшов до нас за розкладом сьогодні.
Отож, давайте зробимо ще крок,
Щоб знов цікаве і корисне ми дізналися сьогодні.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Гра «Географічний калейдоскоп».
Подумки уявить географічну карту та закінчіть речення.
1) Тихий океан омиває Північну Америку з ... .
2) Тихий океан не омиває материк ... .
3) Тихий океан омиває Австралію з ... .
4) До найбільших морів Тихого океану належать ... .
5) У західній частині Тихого океану берегова лінія ... .
6) Найпотужнішими холодними течіями Тихого океану вважаються ...
Бліцопитування.
- Назвіть головні особливості географічного положення Тихого океану.
- Які прилади, методи, засоби дослідження використовуються для вивчення природи океанів сьогодні?
- Чим океанічна земна кора відрізняється від материкової?
- Назвіть імена відомих вам мандрівників, що плавали водами Атлантичного океану.
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
На попередніх уроках ви дізнавалися про особливості природи найбільшого та найдавнішого океану нашої планети — Тихого. Однак задовго до тих часів, коли європейці перетнули цей океан, вони плавали водами Атлантичного океану, який і в наші дні посідає провідне місце у світовому судноплавстві. Атлантичний океан найбільш досліджений серед усіх океанів, але й найбільш забруднений через інтенсивну господарську діяльність. Він найбільше впливає на формування клімату Європи і в тому числі нашої країни. Про особливості географічного положення, історію дослідження та природу Атлантичного океану ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Географічне положення.
Атлантичний океан — другий за розмірами водний басейн нашої планети. Він займає приблизно п'яту частину поверхні Землі. Порівняно з іншими океанами Атлантичний океан дуже витягнутий із півночі на південь при відносно невеликих відстанях між східним і західним узбережжями. Від Північного полярного кола до берегів Антарктиди Атлантичний океан простягається на 16 тис. км. У північній та південній частинах океан розширюється, а в екваторіальних широтах звужується до 2,9 тис. км.
Завдання.
За картами атласу визначте: а) береги яких материків обмежують Атлантичний океан? б) яке положення має океан відносно екватора та 0°-го меридіана? в) із якими іншими океанами сполучається Атлантичний океан; де проходять умовні межі між океанами? г) найбільші внутрішні та окраїнні моря, острови.
Берегова лінія океану сильно порізана в Північній півкулі, особливо на сході: тут розташовано багато внутрішніх морів. На американському узбережжі Атлантичний океан заглиблюється в материк, утворюючи затоки Св. Лаврентія та Мексиканську. Третя велика затока — Біскайська — розташована поблизу берегів Європи, четверта — Ґвінейська — обмежена берегами Африки. На відміну зід Тихого океану, в Атлантичному значно менше островів. Вільність із них розташована поблизу материків і має материкове походження.
Завдання.
Порівняйте географічне положення Атлантичного й Тихого океанів. Відповідь подайте у вигляді таблиці.
|
Спільні риси
|
Відмінні риси
|
|
|
|
2. Дослідження Атлантичного океану.
Робота з підручником.
Прочитайте пункт параграфа «Дослідження Атлантичного океану» , визначте основні етапи дослідження та складіть план розповіді.
Атлантика — єдиний океан, що був відомий жителям Європи за античних часів. Тоді було зібрано відомості про прибережні води океану, що омивали береги Європи та Північної Африки.
Більш далекі морські плавання океаном здійснили вікінґи — вправні суднобудівники та відважні мореплавці. У IX—X ст, н. є. вони плавали до берегів Ісландії, Ґренландії, Північної Америки. Слов'янські племена в епоху Середньовіччя плавали Балтійським і Середземним морями.
Від XV ст., в епоху Великих географічних відкриттів, іспанські та португальські моряки здійснювали далекі плавання через Атлантичний океан у пошуках найкоротших шляхів до Індії та Китаю.
Протягом XVI—XVII ст. береги Північної Америки освоювали європейські мореплавці. До початку XVIII ст. було завершено відкриття більшої частини водних просторів океану.
У 1749 р. англійський мореплавець Г. Еліс провів перші вимірювання температури вод Атлантичного океану на різних глибинах. Потім їх повторили Дж. Кук у 1772 р. та І. Крузенштерн під час першої російської навколосвітньої експедиції 1803—1806 рр. Перші проби ґрунту взяв Дж. Росе у морі Баффіна під час експедиції 1817— 1818 рр. Великі зрушення у вивченні океанічних глибин викликав розвиток телеграфу та прокладання телеграфних ліній дном океану. У 1866 р. було встановлено регулярний телеграфний зв'язок між Європою та Америкою через кабель на дні Атлантичного океану.
У XVIII—XIX ст. накопичені наукові матеріали дозволили скласти карти Ґольфстріму, глибин північної частини океану, вітрів і течій.
Комплексні океанографічні дослідження на спеціально обладнаних кораблях було розпочато англійською експедицією на кораблі «Челленджер» у 1872—1876 рр. Фізичні, хімічні, геологічні та би логічні дослідження проводили вчені багатьох країн, та найбільша результатів у першій половині XX ст. досягли німецька експедиція на кораблі «Метеор» (1925—1928 р. р.), американські дослідники а суднах «Дискавері» (1931 р.) і «Атлантіс» (1933 р.), шведські вчені на кораблі «Альбатрос» (1947—1948 р. р.).
На початку 50-х рр. XX ст. кілька країн, зокрема США і СРСР, розпочали широке вивчення природи океану з використанням найновіших приладів — ехолотів, підводних апаратів і геофізичних метода Значні роботи було проведено радянськими експедиціями на кораблях «Михаїл Ломоносов», «Витязь», «Об», «Академік Курчатов» «Дмитрій Менделєєв» та ін.
У 1965 р. на науково-дослідному судні «Михаїл Ломоносов» було відкрито найбільшу з відомих тепер глибин Атлантики (8742 м) у жолобі Пуерто - Рико за кілька десятків кілометрів від однойменної острова.
Завдяки об'єднанню зусиль учених багатьох країн світу сучасні дослідження Атлантичного океану характеризуються комплексні вивченням його природи. Особливу цінність мають систематичні метеорологічні та океанографічні спостереження «кораблів погоди». Складено атлас Атлантичного океану. Тривала історія всебічно вивчення Атлантичного океану дає підстави стверджувати, що незважаючи на значні розміри, порівняно з іншими океанами вивчений найкраще.
3. Будова та рельєф дна.
Атлантичний океан за віком є відносно молодим. Дані про контури його берегів та відкриття Серединно-Атлантичного хребта дають підстави говорити, що виник він унаслідок розколу давнього материка Гондвани і поступового розходження літосферних плит. На думку вчених, дно Атлантичного океану продовжує розростатися.
Завдання (географічні задачі)
- У результаті яких процесів утворився Атлантичний океан?
- Які літосферні плити утворюють його дно, з якою швидкість і в який бік вони рухаються?
- Користуючись картою Атлантичного океану, опишіть особливості будови його дна.
- Використовуючи карти атласу та схеми профілів рельєфу, порівняйте будову та рельєф дна Тихого та Атлантичного океанів
Рельєф дна Атлантичного океану, порівняно з Тихим, не таки складний. За середніми глибинами океан посідає третє місце після Тихого та Індійського.
Однією з характерних особливостей дна Атлантичного океану і добре розвинений шельф, на який припадає 8,5 % усієї площі дна.
Наявність великих площ прибережного мілководдя з глибинами до 200 м створює сприятливі умови для видобування корисних копалин. Глибини, які перевищують 6 тис. м, на відміну від Тихого океану, займають в Атлантиці незначні площі. Найбільш глибокі райони океану розташовані біля його західних берегів. Глибоководних жолобів теж небагато, найглибші із них — Пуерто - Рико (8742 м) та Південно - Сандвічевий жолоб (8228 м).
Центральна частина серединно-океанічного хребта Атлантичного океану розсічена глибокою розколиною завширшки в кілька десятків кілометрів, уздовж якої відбувається розходження літосферних плит.
Завдання (географічні задачі).
- Порівняйте розміри Серединно – Атлантичного хребта з розмірами серединно – океанічних хребтів Індійського океану.
- Вузька шельфова смуга – важлива особливість котловини Атлантичного океану. Які з морів шельфові?
- В Атлантичному океані майже немає глибоководних жолобів. Поясніть цю особливість з точки зору літосферних плит.
- В Атлантичному океані мало островів. Порівняйте за походженням острови Куба, Гаїті, Ньюфаундленд, Британські. Чим відрізняється їх положення?
Важливим елементом дна Атлантики є Великий підводний Серединно-Атлантичний хребет, який простягнувся посередині океану з півночі на південь майже на 17 тис. км. За формою він нагадує латинську літеру S і має ширину понад 1 тис. км. Це порівняно молода гірська споруда. Він майже весь розташований в області з різко вираженою сейсмічною діяльністю. Про молодий вік хребта свідчать також сліди підводних вивержень на його поверхні. Це єдиний серединно - океанічний хребет Світового океану, частина якого підіймається над рівнем моря у вигляді великого вулканічного масиву — острова Ісландія. Серединно-Атлантичний хребет поділяється на дві частини — Північноатлантичний і Південноатлантичний.
Хребет проходить майже паралельно до берегів, тому поділяє дно на дві рівні частини — західну та східну, а перпендикулярні підвищення, що відгалужуються від нього, створюють глибоководні улоговини. У західній частині вирізняють Північноамериканську, Бразильську, Арґентинську улоговини, у Східній — Канарську, Анґольську, Капську. Улоговини східної Атлантики менш глибокі, ніж західні. На дні улоговин розмістилися тисячі горбів, підняттів, вулканічних гір.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, потягніться,
Руки в боки, посміхніться.
Вправо, вліво поверніться
На носочки підніміться.
Всі присядьте, підведіться,
Пострибайте: раз, два, три.
Сядьте, й нумо до роботи
Дружно всі приступимо ми.
Складання таблиці (учні виконують завдання в парах)
|
№п/п
|
Параметри
|
Характеристика
|
|
1.
|
Положення відносно 00 меридіану
|
Майже весь в західній півкулі
|
|
2.
|
Положення відносно екватора
|
В обох півкулях
|
|
3.
|
Омиває береги материків
|
На заході – Північну та південну Америку
На сході – Евразію та Африку
На півночі – о. Гренландію
На півдні - Антарктиду
|
|
4.
|
Які моря утворює
|
Саргасове, Північне, Балтійське, Середземне, Карибське, Азовське, Чорне
|
|
5.
|
Острови
|
Великі Антальські, Канарські, Бермудські, Великобританія
|
|
6.
|
Протоки
|
Дрейка, Панамський канал, Гібралтарська,Магелланова, Гудзонова
|
|
7.
|
Затоки
|
Мексиканська, Гвінейська, Біскайська, Гудзонова
|
|
8.
|
Зрізаність берегової лінії
|
Берегова лінія сильно порізана в Північній півкулі, особливо на сході: тут розташовано багато внутрішніх морів
|
|
9.
|
Течії
|
Теплі: Гольфстрім, Гвіанська, Гвінейська, Бразильська, Ангольська, Північноатлантична, Північна пасатна течія, Південна пасатна течія
Холодні: Лабрадорська, Гудзонова, Канарська, Бенгельська, Фолклендська
|
|
10.
|
Жолоба
|
Пуерто – Рико (8742 м), Південно – Сандвінчевський (8000 м)
|
|
11
|
Хребти
|
Північноатлантичний, Південноатлантичний
|
Географічні задачі
- Атлантичний океан має теплі та холодні течії. Перелічте їх.
- Що уявляють собою течії? Як вони впливають на океан та клімат прибережних територій?
- Поясніть розподіл температур поверхневих вод Атлантичного океану.
- Північна Атлантика є районом взаємодії різних за властивостями повітряних мас, погода мінлива, часто випадають опади. Що таке циклони?
- Для океану характерні айсберги. Що ви знаєте про них?
- Між 35-40 та 55-60 північними широтами проходять дуже пожвавлені шляхи не тільки у Атлантиці, але і у всьму Світовому океані. Назвіть великі порти.
- Тут багато промислових риб і морепродуктів. Які саме?
- У шельфовій зоні йде здобич нафти. Де саме?
- На узберіжжі та островах знаходяться багаточисленні райони відпочинку і туризму. Назвіть відомі вам райони.
Цікаві факти …. Розповідь про Атлантиду та Бермудські остови..
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Запитання.
- Чому Атлантичний океан досліджений краще, ніж інші? Яка частина океану — Північна чи Південна — досліджена, на вашу думку, найкраще? Чому?
- Які особливості характерні для основних елементів рельєфу дна Атлантичного океану? Які природні явища пов'язані із Серединно-Атлантичним хребтом?
- Чим викликано походження глибоководних жолобів в Атлантиці?
4) Чим зумовлені відмінності рельєфу дна Тихого та Атлантичного океанів?
Географічний практикум.
Визначте належність вказаних географічних об'єктів до Тихого або Атлантичного океанів: Північносхідна улоговина, Маріанський жолоб, острови Фіджі, Мексиканська затока, Карибське море, затока Аляска, Охотське море, Великий Бар'єрний риф, Чорне море, Ґвінейська затока, жолоб Пуерто-Рико, Гавайські острови., Японське море.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
- Атлантичний океан — другий за розмірами — простягається в меридіанному напрямку, більшою частиною з західній півкулі, та обмежений берегами Євразії, Африки. Північної та Південної Америки, Антарктиди.
- Серед інших океанів Атлантичний океан досліджений найкраще. Положення океану між Європою та Америкою сприяло його детальному вивченню. Сьогодні в океані ведуться систематичні наукові спостереження.
- Утворення Атлантичного океану почалося після розколу Гондвани. Розширення океану триває й донині. Атлантичний океан посідає третє місце після Тихого та Індійського. Для нього характерні широкий шельф, невелика кількість глибоководних жолобів, паралельне відносно берегів розташування серединно-океанічного хребта.
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацюйте відповідний параграф підручника.
- Позначте на контурній карті найбільші моря, затоки, протоки, Серединно-Атлантичний хребет, жолоби та улоговини Атлантичного океану.
- Підберіть необхідний додатковий матеріал та підготуйте повідомлення про дослідження Чорного моря, яке омиває південні береги України та є внутрішнім морем Атлантичного океану.
- Випереджальне завдання. Учні об’єднуються в п'ять груп за спеціалізаціями: «кліматологи», «гідрологи», «біологи», «економісти», «екологи» та готуються самостійно за темами «Клімат Атлантичного океану», «Властивості вод Атлантичного океану», «Органічний світ Атлантичного океану», «Господарське використання ресурсів Атлантичного океану», «Екологічні проблеми».
|