2. Опис
передового педагогічного досвіду вчителя
За
роки роботи над проблемою дослідження у вчителя
викристалізовується власне
бачення його структурних елементів, яким необхідно поділитися з колегами. Одним
з найцікавіших у цьому плані є досвід роботи вчителя біології, географії, а
також стійкого розвитку Прайс Ольги
Миколаївни, вчителя вищої категорії.
Тема досвіду: «Використання інтерактивних
технологій на уроках біології, географії, стійкого розвитку як засіб розвитку
творчих здібностей учнів».
Об’єкт досвіду - творчий розвиток учнів як поетапний процес
переходу від здатності вирішення навчальних завдань спочатку на нижчих і,
поступово, на чимраз вищих планах творчої діяльності.
Предмет досвіду – є система форм, методів,
прийомів та засобів розумового розвитку учнів.
Загальна гіпотеза досвіду. . Якщо
систематично використовувати на уроках інтерактивні методи навчання, то можна
очікувати якісне засвоєння навчального матеріалу, розвиток навичок його практичного
використання, підвищення пізнавальної
активності та мотивації навчання в учнів, що призведе до формування творчих
здібностей учнів.
Актуальність досвіду. Бурхливий
науково-технічний розвиток, швидкий ріст
наукових знань та їх широке
застосування у повсякденному житті потребують нових знань. У зв'язку з
цим однією з головних задач навчання стає розвиток творчого мислення,
пізнавальних здібностей учнів, вміння самостійно поповнювати знання. Це, крім
іншого, означає, що в методиці повинен бути здійснений кардинальний перехід від
інформаційно-пояснювального підходу, орієнтованого на передачу готових знань,
до діяльного підходу, спрямованого не тільки на засвоєння знань, а й на способи
цього засвоєння, на зразки та способи мислення і діяльності, на розвиток
пізнавальних сил і творчих здібностей учнів, на розвиток і виховання так званого
"планетарного мислення". Саме творчі завдання дають змогу саморозкритися юному обдаруванню
(проникливе спостереження за явищами, вибіркове запам’ятовування, пильна увага,
емоційна наснага (натхнення), гнучкість мислення та уяви в їх складному
поєднанні). Ось чому таким актуальним є
питання розвитку особистості учня, його творчого потенціалу, активності в пізнанні, практичного
спрямування теоретичних знань.
Інноваційне значення - впровадження
комп’ютерних технологій в навчально-виховний процес, використання інтерактивних
методів та прийомів для досягнення високої результативності в роботі.
Методичною основою досвіду є
педагогічні
ідеї та положення щодо трактування феномена творчості, які відображені у
багатьох науках – філософії, психології, педагогіці, соціології. В
якості основних методологічних вимог і принципів у досвіді закладені
загальнонаукові: об’єктивність, достовірність, системність, причинність,
розвиток, науковість.
Ідеї, заявлені у досвіді, розроблені у
психолого-педагогічних дослідженнях теоретико-методологічного рівня:
·
ігрові технології навчання (Я.А. Коменський,
Ж. – Ж. Руссо, Ф. Фрабель, Г. Селевко, В. Коваленко );
·
технологія проблемного навчання (І.
Лернер, Дж. Дьюї, Т.И.
Кудрявцева, А.М. Матюшкін, М.І. Махмутов, В. Оконь);
·
загальні закони й категорії
гносеології, положення поетапного формування розумових дій (Л.Виготський,
Т.Гальперін, В.Давидов);
·
методологія
проблемно-орієнтованого навчання (Дж. ДьюЇ, Г. Селевко, І.С. Якиманська);
·
теорія й технологія інтерактивного
навчання (В. Шаталов, Є. Ільїн, Ш. Амонашвілі, О.П. Ометун);
·
положення педагогічної технології
«Створення ситуації успіху» (Л. Бєлкин, О. Крупенін).
Сутність досвіду полягає в проектуванні
педагогічного процесу, орієнтованого на формування творчої ї особистості.
Головна ідея досвіду – створити
комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність,
інтелектуальну спроможність , формується як творча особистість.
Авторський характер досвіду – полягає в
розробці системи оригінальних сценаріїв уроків для кожного класу із
використанням освоєних та адаптованих інноваційних педагогічних технологій та
різноманітних засобів навчання.
Технологія досвіду складається з наступних
аспектів:
-
загальної характеристика творчого підходу в навчанні біології, географії,
стійкого розвитку;
-
особливості використання інтерактивної технології й методу проектів у викладанні
курсів
географії, біології, стійкого розвитку.
Завдання, яке
ставить перед собою О. М. Прайс, вчитель географії Авдіївської ЗОШ № 4 - виховати творчу
особистість, гармонійно розвинену, активну, яка буде здатна навчатися протягом
життя, вміти застосовувати знання в певних ситуаціях. Викладаючи свій предмет, велику увагу приділяє розвитку творчих здібностей школярів, створюючи для цього на уроках
географії атмосферу зацікавленості.
В своїй роботі
Прайс О.М. використовує як традиційні форми роботи, так і нетрадиційні. Популярністю
серед учнів користуються такі типи уроків як урок-вікторина, урок-подорож,
урок-гра («Зберегти природу – зберегти життя», «Земля – наш спільний дім»). З
проблеми розвитку творчої особистості
працювала над апробацією електронного
підручника з географії. Прайс О.М. проводить
змістовну позакласну роботу: виставки творчих робіт, предметні
тижні. Візитною карткою вчителя стали
урок-гра з біології «Щасливий випадок», урок-гра з географії у 7 кл. «За
материками та країнами», інтелектуальні ігри «Що? Де? Коли?», конференції. Результативність
роботи можна прослідкувати через
участь школярів у конкурсах міського і
обласного рівня.
Учні
неодноразово ставали переможцями обласних конкурсів, конференцій і вікторин, таких як «Ковиловий степ»,
«Зоологічна галерея», «Садово – городня академія», «Збережемо первоцвіт». Два
роки поспіль учні беруть участь у написанні наукових робіт МАН. З 1994 по 2000
р. вона
відповідала за
туристично-краєзнавчу роботу в школі. Під її
керівництвом був створений
екологічний клуб «Едельвейс» та організовані туристичні поїздки в заповідник
«Кам' яні Могили», заповідник «Хомутовський степ», заказник «Великоанадольский
ліс». Учитель вивчає з учнями рідкісні рослини і тварини,
сторінки Червоної Книги, прищеплює любов до рідного краю. Постійно готує команду клуба «Едельвейс» до участі у міських
та обласних змаганнях «Екологічний брейн
-ринг», до конкурсу екологічних
агітбригад. Зараз Прайс О.Н. відповідає
за екологічну роботу в школі.
Також розповсюдження її досвіду можна побачити через
низку заходів: виступи на шкільних та міських семінарах, створення проектів, друкування у фахових журналах, учительських електронних
журналах, газетах, науково – предметних збірках.
Організована таким чином робота
сприяє підвищенню навчальної активності школярів, усуває їхню природну скутість
( запитати у свого товариша значно простіше, ніж у вчителя), дає змогу кожному
учневі засвоювати навчальний матеріал у природному йому темпі, а також є дієвим
засобом у посиленні індивідуалізації навчання.
Даний досвід
вивчався Донецьким обласним інститутом післядипломного навчання, був
рекомендований до розповсюдження його у школах міста шляхом проведення
різноманітної методичної роботи.
|